U bent hier

Jongens verkrachten een meisje

Drie jongens van 17 verkrachten een meisje van 16

© Sensoa

 

Drie jongens van 17 verkrachten een meisje van 16.

 

STAP 1: Beoordeel de situatie

Toets de situatie af aan de 6 criteria voor gezond seksueel gedrag. We beoordelen hier het gedrag van de jongens. 

1. Is er wederzijdse toestemming? 

Is er hier duidelijke wederzijdse toestemming? En beleven alle partijen er plezier aan? 

Nee, de jongens dwingen het meisje. Het meisje stemt niet toe.

 

2. Is er vrijwilligheid? 

Is er in deze situatie enige mate van dwang, druk of beloning aanwezig? 

Alles gebeurt onder dwang, er is geen sprake van vrijwilligheid.  

 

3. Is er gelijkwaardigheid? 

Zijn beide partijen gelijkwaardig aan elkaar? 

De jongens zijn ongeveer even oud als het meisje, maar ze vormen een fysiek overwicht met zijn drieën.  

 

4. Past het gedrag bij de leeftijd en ontwikkeling?

Past gedrag bij de ontwikkeling volgens onderzoek?

Dit gedrag vindt geen aansluiting bij een normale seksuele ontwikkeling. Seksuele spelletjes zijn op zich normaal, maar hier worden de spelletjes afgedwongen en de grenzen van het meisje overschreden. 

 

5. Kan het gedrag in deze omgeving en context? 

Stoort het gedrag niemand en wordt de privacy gerespecteerd? 

Dit gedrag is in geen enkele context oké.

 

6. Is er zelfrespect? 

Heeft dit gedrag negatieve gevolgen voor de jongens zelf? Is het zelfrespect van de jongens in gevaar?

Dit gedrag schaadt het zelfbeeld van de jongens. Het leidt tot imagoschade als pleger en eventueel tot wroeging.   

 

Groene vlag volgens Sensoa Vlaggensysteem

 

Resultaat

Het gedrag in deze voorbeeldsituatie krijgt volgens het Sensoa Vlaggenysteem een zwarte vlag. 

Deze situatie is een groepsverkrachting. Dit gedrag heeft zware fysieke, emotionele en/of psychologische schade tot gevolg. Voor het meisje is dit een zeer traumatiserende ervaring.

 

 

STAP 2 : Bekijk kenmerken voor deze vlag

Er is sprake van zwart (zeer ernstig grensoverschrijdend) gedrag als

  • er duidelijk geen toestemming is van alle betrokkenen;
  • het seksueel contact wordt afgedwongen met dreigementen, agressie of geweld;
  • er een grote ongelijkwaardigheid is tussen beide partijen;
  • het gedrag totaal niet overeenstemt met wat op die leeftijd gebruikelijk is;
  • het gedrag zwaar aanstootgevend is;
  • het zware fysieke, emotionele of psychologische schade tot gevolg heeft.

 

 

STAP 3: Hoe reageer je op deze situatie? 

Reactie tegenover de jongens: ‘Dit gedrag kan absoluut niet. Dit is een verkrachting. Er is veel kans dat dit meisje hier de rest van haar leven de nare gevolgen van draagt. Jullie wacht een sanctie. Er volgt een straf voor wat jullie haar hebben aangedaan. We gaan jullie ouders inlichten. Het is ook mogelijk dat het meisje aangifte doet bij de politie.’

Tegenover het meisje: Hoe kunnen we ervoor zorgen dat dit niet opnieuw gebeurt, wat spreken we hierover af? Er volgt een straf voor de jongens, we gaan de ouders inlichten. Het is ook mogelijk dat jij aangifte doet bij de politie. Wil je hier verder met iemand over spreken? 

Algemene richtlijnen voor reageren bij zwarte vlag

  1. Stop het gedrag.
  2. Benoem of bevraag wat je ziet of hoort.
  3. Reageer empathisch: bespreek gevoelens van alle betrokkenen.
  4. Bevestig de aspecten van het gedrag die positief zijn. Leg uit waarom.
  5. Begrens het deel dat niet oké is en leg uit waarom.
  6. Maak afspraken. Verhoog het toezicht en beperk bewegingsvrijheid. Aandacht voor nazorg en herstel.
  7. Confronteer de betrokkenen en verbied of leg de consequenties uit.
  8. Neem maatregelen.
  9. Maak een verslag op en verwijs. 

 

Meer informatie over de ‘richtlijnen tot handelen’ vind je in het pakket ‘Buiten de lijnen’.

 

STAP 4: Bekijk het beleid in je organisatie

Een situatie als deze is een crisis voor je school of organisatie. Het is belangrijk dat je beschikt over een protocol en dat je goed nadenkt over elke verdere stap.

Wil je na deze situatie het beleid van je organisatie bijsturen? Bekijk ‘het Vlaggensysteem zelf integreren in je beleid’

 

 

 

Gelijkaardige situaties van seksueel gedrag

Jongens maken seksueel getinte gebaren en grapjes

Jongens maken seksueel getinte gebaren en grapjes© Sensoa

4 jongens van 10 storen herhaaldelijk andere kinderen met seksueel getinte gebaren en ‘grapjes’. Ook na correctie blijven ze dit gedrag vertonen op onbewaakte momenten. Hoe reageer je?

Jongens dwingen een meisje tot seksuele spelletjes

Jongens dwingen een meisje tot seksuele spelletjes© Sensoa

Twee jongens van 16 dwingen een meisjes van 14 tot seksuele spelletjes. Hoe reageer je?