Overslaan en naar de algemene inhoud gaan

U bent hier

Klaskaping Week van de Lentekriebels foto: Sensoa

Robrecht en Mingtje namen de klas over tijdens de Week van de Lentekriebels 2017

Robrecht (17) en Mingtje (16) zijn scholieren aan het Atheneum Gentbrugge en KA Voskenslaan in Gent. Ze deden mee aan een 'klaskaping'.

Het is pas ongemakkelijk als je het zelf ongemakkelijk maakt.

Seksuele vorming geven hoeft niet eng te zijn

'Ik persoonlijk deed mee met de klaskaping omdat er vrij veel interessante dingen worden geleerd op school, maar niet altijd zaken die iedereen aangaan. Ik denk dat seksuele vorming letterlijk iedereen aanbelangt, want iedereen gaat wel om met seks en relaties. Het is dan spijtig dat zo’n onderwerp vaak met de voeten wordt getreden, want het is echt niet moeilijk', aldus Mingtje. Robrecht is het daarmee eens en voegt toe: 'Ik denk dat dat leerkrachten ook kan lukken, het is vooral een angst die veel leerkrachten hebben.'

Een goed begin is het halve werk

De informatie en onderwerpen voor de klaskaping zochten de scholieren zelf op, hoewel ze vooral interactie en discussie wilden oproepen in de klas. Daarnaast heeft Sensoa een helpende hand geboden. Mingtje: 'Sensoa heeft ons medewerkers aangeboden. Die hadden op voorhand documentjes doorgestuurd over wat we eigenlijk allemaal moesten weten voor de klaskaping.'

De onderwerpen die zijn behandeld tijdens de kaping zijn zeer uiteenlopend, maar zeker niet een voorbeeld van de ‘typische’ relationele en seksuele vorming. 'Ik had zoiets over de LGBT community. Ik vind persoonlijk dat wij wel goede seksuele vorming hebben gehad, het is zeker niet dat het altijd slecht is. Maar toch, bij ons hebben ze het weinig gehad over dat er iets anders bestaat buiten hetero’s en dat vond ik zeer spijtig. Dus toen zag ik echt een kans', aldus Mingtje.

Waar Mingtje zich op één onderwerp focuste tijdens de hele les, pakte Robrecht het iets anders aan. Hij ging de uitdaging aan om maar liefst drie onderwerpen in 50 minuten tijd te behandelen: 'Eén was de eerste keer seks, omdat dat ook het thema van de lentekriebels was. Dan heb ik het ook gehad over seksueel grensoverschrijdend gedrag en… homoseksualiteit? Ik weet het eigenlijk niet meer.'

Ben je akkoord? Stoel opzij!

Robrecht leidde de les in met een aantal stellingen aan de hand van een introductiespel. Als je het eens was met een stelling, moest je een stoel opschuiven. Robrecht: 'Ik heb kennismakingsspellen altijd wat kinderachtig gevonden en zag er het nut niet van in, maar toen ik eenmaal zelf voor de klas stond dacht ik: ik ga dat met dat kennismakingsspel doen! En ja, dan kan het dus dat je bij elkaar op schoot komt te zitten. Dat toont ook aan dat de lessen niet altijd zo serieus hoeven te zijn. Je kan de lessen echt heel eenvoudig dynamisch maken.'

Uitdagingen en aftasten

Over het algemeen werd de les door de scholieren als positief ervaren, maar soms was het ook een beetje aftasten hoe ver je kunt gaan, vindt Robrecht: 'Ik vind dat het over het algemeen goed gelukt is, alhoewel ik op sommige momenten ook wel even met mijn mond vol tanden stond.' Een uitdaging was vooral om de leerlingen mee te krijgen en de ernst van de zaak te benadrukken: 'Iedereen is zo van grensoverschrijdend gedrag is verkrachting. Nee, dat is ook wanneer iemand zat is en wordt lastig gevallen en daar gebruik van wordt gemaakt. Dat is óók grensoverschrijdend gedrag.'

Beide leerlingen hadden er na de les nog graag willen op terug komen. Mingtje: 'Het is niet dat er veel meer over gepraat werd achteraf eigenlijk, wat ik wel spijtig vond. De les was dan gedaan en we gingen door naar de volgende les en dat was gewoon zo, het was gedaan.'

BV’s

De twee wisten niet goed wat ze met hun nieuwe status als Bekende Vlaming moesten doen nadat de pers ook bij de klaskaping aanwezig was. Mingtje: 'Er was een leerkracht die mij in een artikel had gezien in de krant en naar iedereen had doorgestuurd via Smartschool.' Robrecht voegt daaraan toe: 'Mijn zus heeft dat ook gedaan en dan waren er mensen van ik heb u gezien in dat artikel!' Voor volgend jaar zijn ze beiden zeker enthousiast om weer mee te doen met een actie, als die net zo ludiek is en goed in elkaar steekt als afgelopen editie.

Klaskaping Week van de Lentekriebels

Tips uitwisselen over seksuele vorming?

Deel je kennis via onze Facebook-groep. Je kan je collega's vragen stellen en zo tips uitwisselen!

Lees ook deze praktijkverhalen

Imke Melis zet een peer teaching project op over relaties en seksualiteit

Imke Melis is leraar PAV in het 6e jaar van het Stedelijk Lyceum Olympiade in Antwerpen, vroeger Sito 5

Ze willen hun kennis uitbreiden, ook over gevoelige onderwerpenLees verder

Liselot geeft wiskunde én seksuele vorming

Liselot Bouserie is leraar wiskunde aan het Sint-Lodewijkscollege in Brugge. Sinds 4 jaar geeft ze ook seksuele vorming.

Met een klein hartje ben ik aan mijn eerste sessie begonnenLees verder