Overslaan en naar de algemene inhoud gaan

U bent hier

Hoe reageren op seksueel grensoverschrijdend gedrag bij kinderen en jongeren met een (verstandelijke) beperking? Sensoa Vlaggensysteem

Kinderen en jongeren met een (verstandelijke) beperking zijn extra kwetsbaar in hun seksuele ontwikkeling. Zij lopen een hoger risico als het gaat om seksueel grensoverschrijdend gedrag. Deze vorming biedt handvatten voor het toepassen van het Sensoa Vlaggensysteem voor deze groep.

Programma

  • Toepassing van het Sensoa Vlaggensysteem bij kinderen en jongeren met een (verstandelijke) beperking
  • Handvatten en aandachtspunten uit Buiten de Lijnen
  • Omgaan met een disharmonisch profiel in het kader van het Sensoa Vlaggensysteem
  • Hoe in gesprek gaan met kinderen, jongeren en ouders over seksueel (grensoverschrijdend) gedrag

Maatwerk

  • Klemtoon: je kan vragen meer aandacht te besteden aan één of meer elementen uit het basisprogramma: bijvoorbeeld meer oefeningen, meer focus op beleid, meer focus op de pedagogische reacties, wat met online situaties.
  • Setting: we passen de inhoud aan aan de setting waarin de deelnemers werken: onderwijs: kleuter, basis, secundair, buitengewoon, jeugdwerk, integrale jeugdhulp, buitenschoolse kinderopvang, sport enz. 
  • Cultuursensitief: het Vlaggensysteem gebruiken bij de beoordeling van seksueel gedrag van kinderen en jongeren met een diverse culturele en/of religieuze achtergrond en/of klasse
  • Gendersensitief: weten met welke risico- en beschermende factoren je rekening moet houden om gendersensitief te werken (zoals minderheidsstress, dubbele boodschappen, identiteitsproblemen)

Welke vragen kunnen aan bod komen?

Hoe moeten we reageren op volgende situaties?

  • Een begeleider demonstreert bij een blind jongetje hoe hij een erectie kan krijgen.
  • 4 jongens van 10 storen herhaaldelijk andere kinderen met seksueel getinte gebaren en ‘grapjes’, ook na correctie blijven ze dit gedrag vertonen op onbewaakte momenten.
  • Meisje van 11 met een matig verstandelijke beperking gaat steeds naar het toilet met de deur open.
  • Jongen van 14 met een ernstig verstandelijke beperking krijgt een erectie bij het verschonen. De deur staat open en er loopt iemand langs.
  • Een leerling is tot over zijn oren verliefd op de leerkracht. Deze fixatie is niet nieuw. Nieuwe juffen worden vaker onthaald met cadeaus en liefdesverklaringen. Het is moeilijk voor de leerlingen om te begrijpen dat een relatie niet kan.

Na deze vorming

  • Weet je wat hoort bij een ‘normale’ seksuele ontwikkeling;
  • Ken je de basisprincipes van het Sensoa Vlaggensysteem/Buiten de lijnen
  • Kan je de methodieken uit het Sensoa Vlaggensysteem/Buiten de lijnen toepassen op eigen situaties;
  • Kan je het Sensoa Vlaggensysteem linken aan je beleid: afspraken, communicatie met betrokkenen, pedagogische aanpak enz.

Nu al aan de slag?

Wat zeggen andere deelnemers?

Deze opleiding gaf mij de kans om met een andere bril naar seksuele ontwikkeling van jongeren met een beperking te kijken en hier dan ook op een gepaste manier mee om te gaan

Jef, opvoeder IPO

Doelgroep
Begeleiders van jongeren: leraren, opvoeders en andere
Aantal dagdelen
1 tot 2. Bespreek bij de aanvraag wat mogelijk is binnen het gewenste tijdsbestek.
Aantal deelnemers
Minimaal 6, maximaal 20
Contactpersoon
Sabrina Dom
Prijs
375 euro per dagdeel, of 125 euro per uur, per lesgever. Je kan samen met de vorming het pakket Buiten de Lijnen bestellen met 20% korting. Geef ons dit door bij de aanvraag a.u.b.o
Benodigdheden
  • Ruim lokaal
  • Pc of laptop
  • Beamer met geluidsversterking
  • Internetverbinding
  • Bord of whiteboard

Aanvragen

Neem contact op met Sensoa Vorming of via aanvraagformulier

Lees ook deze praktijkverhalen

Konekt gebruikt het Vlaggensysteem bij jongeren met een beperking

Cathy De Feyter geeft training aan professionals over het Vlaggensysteem.

Je krijgt als team meer aandacht voor seksueel gedrag dat wél oké isLees verder