Overslaan en naar de algemene inhoud gaan

U bent hier

Hoe reageren op seksueel grensoverschrijdend gedrag bij getraumatiseerde kinderen en jongeren? Sensoa Vlaggensysteem

Getraumatiseerde minderjarigen begeleiden bij hun seksuele ontwikkeling is complex, onder meer vanwege de  angst op herhaling. Wat zij nodig hebben, zijn positieve seksuele ervaringen. In deze vorming leer je de  afweging te maken tussen wat wel en niet acceptabel is aan seksueel gedrag en leer je deze groep te ondersteunen.

Programma

  • Het Sensoa Vlaggensysteem toepassen bij kinderen en jongeren met een trauma op basis van de handvatten en aandachtspunten uit 'Buiten de Lijnen'.
  • De invloed en consequenties van een trauma op de seksuele ontwikkeling van kinderen en jongeren.
  • De invloed van een trauma  op jouw handelen en hoe het trauma doorspeelt in de begeleiding.
  • Hoe in gesprek gaan met kinderen, jongeren en ouders over seksueel (grensoverschrijdend) gedrag gerelateerd aan een trauma.

Maatwerk

  • Klemtoon: je kan vragen meer aandacht te besteden aan één of meer elementen uit het basisprogramma (bijvoorbeeld meer oefeningen, meer focus op beleid, meer focus op de pedagogische reacties, wat met online situaties).
  • Setting: we passen de inhoud aan aan de setting waarin de deelnemers werken: onderwijs: kleuter, basis, secundair, buitengewoon, jeugdwerk, integrale jeugdhulp, buitenschoolse kinderopvang, sport enz. 
  • Cultuursensitief: het Vlaggensysteem gebruiken bij de beoordeling van seksueel gedrag van kinderen en jongeren met een diverse culturele en/of religieuze achtergrond en/of klasse
  • Gendersensitief: weten met welke risico- en beschermende factoren je rekening moet houden om gendersensitief te werken (zoals minderheidsstress, dubbele boodschappen, identiteitsproblemen)

Welke vragen kunnen aan bod komen?

Hoe moeten we reageren op volgende situaties?

  • Jongen en meisje komen op school samen uit de struiken. Het meisje heeft een gescheurd schaamlipje. Uit het gesprek achteraf blijkt dat het meisje initiatief heeft genomen. Na onderzoek blijkt dat het letsel het gevolg is van misbruik in de thuissituatie.
  • Een jongen van 15 zoekt contact via internet met jonge meisjes die uitdagende foto’s op hun profielpagina plaatsen. De jongen begint de meisjes berichtjes te sturen met de vraag om méér te tonen. 
  • Een jongen van 6 probeert het slipje van een meisje van 4 naar beneden te trekken. Hij dreigt ermee haar pop kapot te maken als ze hem niet wil gehoorzamen.

Na deze vorming

  • weet je wat hoort bij een ‘normale’ seksuele ontwikkeling;
  • ken je de basisprincipes van het Sensoa Vlaggensysteem/Buiten de lijnen
  • kan je de methodieken uit het Sensoa Vlaggensysteem/Buiten de lijnen toepassen op eigen situaties;
  • kan je het Sensoa Vlaggensysteem linken aan je beleid: afspraken, communicatie met betrokkenen, pedagogische aanpak enz.

Nu al aan de slag?

Wat zeggen andere deelnemers?

Doelgroep
Begeleiders van jongeren: leraren, opvoeders en andere
Aantal dagdelen
1 tot 2. Bespreek bij de aanvraag wat mogelijk is binnen het gewenste tijdsbestek.
Aantal deelnemers
Minimaal 6, maximaal 20
Contactpersoon
Sabrina Dom
Prijs
375 euro per dagdeel, of 125 euro per uur, per lesgever. Je kan samen met de vorming het pakket Buiten de Lijnen bestellen met 20% korting. Geef ons dit door bij de aanvraag a.u.b.
Benodigdheden
  • Ruim lokaal
  • PC of laptop
  • Beamer met geluidsversterking
  • Internetverbinding
  • Bord of whiteboard

Aanvragen

Neem contact op met Sensoa Vorming of via aanvraagformulier

Lees ook deze praktijkverhalen

Konekt gebruikt het Vlaggensysteem bij jongeren met een beperking

Cathy De Feyter geeft training aan professionals over het Vlaggensysteem.

Je krijgt als team meer aandacht voor seksueel gedrag dat wél oké isLees verder