Overslaan en naar de algemene inhoud gaan

U bent hier

Relationele en seksuele vorming in de lerarenopleiding

Literatuur voor de lerarenopleiding

Een overzicht van recente wetenschappelijke literatuur en beleidsmateriaal over seksuele vorming. 

Arbeit, M. (2014). What Does Healthy Sex Look Like among Youth? Towards a Skill-Based Model of Promoting Adolescent Sexuality Development. Human Development, 57, pp. 259-286.

Beyers, E. (2011). Beyond the birds and the bees and what is good for you? Thirty years of research on sexual communication. Psychological Association, 52, pp. 20-28.

De Graaf, H., Vanwesenbeeck, I., Woertman, L., & Meeus, W. (2009). Opvoeding en seksuele ontwikkeling van adolescenten: een literatuurstudie. Pedagogiek, jaargang 29, nr. 1, pp. 10-31.

Frans, E. (2016). A practical guide to holistic sexuality education. In: Ponzetti, J. (Red.), Evidence-based approaches to sexuality education: a global perspective (pp. 52-75). New York: Routledge. 

Frans, E. & Franck, T. (2014). Vlaggensysteem. Reageren op seksueel (grensoverschrijdend)gedrag van kinderen en jongeren, Antwerpen: Garant.

Ketting, E., Friele, M., Michielsen, K. (2016). European Expert Group on Sexuality Education. Evaluation of holistic sexuality education: A European expert group consensus agreement. European Journal Contracept Reprod Health Care, 21(1), pp. 68-80.

Peeters, K. et al. (2010). Relationele en seksuele vorming. Handboek voor secundair onderwijs, Antwerpen: Garant.

Sinkinson, M.(2009). ‘Sexuality isn’t just about sex’: pre-service teachers’ shifting constructs of sexuality education. Sex Education, Vol 9, 4, pp. 421-436.

Van de Bongardt, D., Mouthaan, I., Bos, H.(2009). Seksuele en relationele vorming in het voortgezet onderwijs. Pedagogiek, Jg. 29, Nr. 1.

Verhetsel, L. et al. (2013). RSV-wijzer: een Vlaamse visie op relationele en seksuele vorming. Antwerpen: Sensoa.