Overslaan en naar de algemene inhoud gaan

U bent hier

Jongeren, seks en media: sexting

Hoe neem je sexting op in seksuele voorlichting? 

Online seksueel gedrag, inclusief sexting moet deel uitmaken van relationele en seksuele opvoeding, lezen we in onderzoek (Van Ouytsel, 2014). Maar hoe begin je daaraan? Sexting staat nog ver af van de leefwereld van veel ouders en jongerenbegeleiders. Toch is het belangrijk dat jongeren bij jou terechtkunnen met een verhaal over sexting.

  • Leg de nadruk op veilig sexten, niet op onthouding. Zeg dus niet aan jongeren dat ze niet mogen sexten. 
  • Neem advies van andere jongeren mee in je preventieve boodschappen (Döring, 2012). Op Allesoverseks.be vind je vragen en advies van jongeren over naaktfoto's delen. 
  • Wees oprecht. Zeg bijvoorbeeld niet dat alle boodschappen of foto's sowieso zullen geforward worden, want dat klopt niet met de realiteit en met de ervaringen van jongeren. 
  • Seksuele vorming kan jongeren leren om gepast en assertief te reageren op vragen om sexting (Van Ouytsel, 2014).
  • Gebruik het Oké-spel om met jongeren over grenzen in (online) seksueel gedrag te spreken. Dit spel is gebaseerd op het Sensoa Vlaggensysteem.
  • Leer jongeren weerstaan aan groepsdruk, bij een directe vraag, maar ook bij een groepsdynamiek om mee te doen (Van Ouytsel, 2014). 
  • Gebruik geen angstaanjagende of culpabiliserende boodschappen. Die staan vaak heel veraf van de leefwereld van jongeren. Gebruik vooral tips en verhalen van herkenbare jongeren. 
  • Preventieve maatregelen moeten oog hebben voor de genderdynamieken van sexting. Waarom kijken we anders naar sexting naargelang het om jongens of meisjes gaat? Gebruik werkvormen waarin die verschillen duidelijk worden (Van Ouytsel, 2014).
  • Maak jongeren ook bewust van de dubbele standaarden rond naaktbeelden uitwisselen. Waarom worden meisjes vernederd omdat ze seksueel gedrag vertonen? ('slut shaming'). Of waarom wordt het slachtoffer als schuldige aangeduid? ('victim blaming'). Praat ook over seksueel misbruik en over homofobie (Döring, 2012). 
  • Preventiecampagnes moeten empowerend zijn voor meisjes en meer de nadruk leggen op de daders: jongens of meisjes die ongewenst beelden en berichtjes doorsturen (Döring, 2012). Vertel meisjes niet dat ze niet mogen sexten om hun reputatie niet te schaden (Hasinoff, 2015). 
  • Besteed speciale aandacht aan risicovolle sexting: dat is een verregaande vorm, met mensen die jongeren alleen van internet kennen (Van Ouytsel, 2014). Jongeren die dit gedrag stellen kunnen een probleem hebben met hun zelfbeeld of op een andere manier extra kwetsbaar zijn. 
  • Jongeren moeten zich bewust zijn van de wetgeving over sexting en van de gebruiksvoorwaarden van netwerksites. Naaktfoto's delen kan strafbaar zijn (Lievens, 2014).
  • Geef les over toestemming, privacy en vertrouwen. 

Tips van jongeren aan jongeren over sexting

Op websites worden ook adviezen gegeven door jongeren zelf. Die kan je als volgt indelen (Döring, 2012):

  • Ga niet eenzijdig sexten, maar wisssel beelden uit met een betrouwbare partner.
  • Blijf anoniem: geen aangezicht tonen of andere herkenbare kenmerken zoals tattoos of beelden met een herkenbare achtergrond.
  • Laat jezelf niet intimideren maar dreig met wettelijke stappen als iemand je onder druk zet.

Op Allesoverseks.be vind je tips en verhalen van en voor jongeren over sexting, cyberpesten, online daten en porno kijken. 

Materialen over internet en grenzen