Overslaan en naar de algemene inhoud gaan

U bent hier

Jongeren, seks en media: sexting

Waarom doen jongeren aan sexting? En met wie?

De motieven om te sexten sluiten aan bij de seksuele ontwikkeling van jongeren (Van Ouytsel, 2014). Jongeren sturen sexy teksten en beelden:

  • om interesse te laten blijken, tussen vrienden of naar iemand met wie je wil daten (Lenhart, 2009);
  • voorafgaand aan of als aanvulling bij een seksuele ontmoeting (Lenhart, 2009);
  • om te flirten voor de relatie start;
  • om een periode dat het koppel gescheiden is te overbruggen;
  • om een unieke vertrouwensband te creëren tussen partners (Döring, 2014; Hasinoff, 2013);
  • om seksueel zelfvertrouwen te verwerven (Döring, 2014).

Sexten om negatieve redenen (om te pesten of als geschenkje) komt veel minder voor (Van Ouytsel, 2014). 

Waarom doen jongeren aan sexting buiten een relatie?

Sexting buiten een relatie doet zich vooral voor bij zogenaamde 'sensatiezoekers': jongeren die op zoek zijn naar een nieuwe uitdaging en op dat moment minder wakker liggen van de potentiële risico's (Van Ouytsel, 2014). 

Foto’s doorsturen buiten een romantische relatie kan ook een vorm zijn van cyberpesten, bijvoorbeeld een foto van je ex-lief als wraak na een relatiebreuk (Lenhart, 2009). 

Naar wie versturen jongeren sexting-berichten? 

  • naar hun lief, binnen een romantische relatie;
  • naar iemand op wie ze verliefd zijn;
  • naar een goede vriend;
  • naar een onbekende. In het Apestaartjaren-onderzoek is dat 5,2% van de 8,1% jongeren die sexten. Het gaat dus om een minderheid. 

Opvallend: meer risicovolle sexting, een webcamgesprek in ondergoed bijvoorbeeld of geslachtsdelen tonen, doen jongeren vaker met iemand die ze alleen op internet kennen (Van Ouytsel, 2014). 

Welke toepassingen gebruiken jongeren om te sexten?

Jongeren gebruiken vooral Snapchat om te sexten omdat de foto’s daar – in theorie – na enkele seconden verdwijnen. In theorie, want bijna de helft van de jongeren die Snapchat gebruikt, neemt wekelijks een screenshot (Mediaraven, 2016). Andere jongeren gebruiken Facebook messenger of WhatsApp.