U bent hier

Meisje van 16 stuurt naaktfoto's door

Meisje van 16  stuurt naaktfoto's dor

© Sensoa

 

Een meisje van 16 jaar met een licht verstandelijke beperking chat met een klasgenoot. Ze krijgt een naaktfoto doorgestuurd van een meisje met wie ze ruzie heeft. Ze beslist om de foto naar de hele school door te sturen   

 

STAP 1: Beoordeel de situatie

Toets de situatie af aan de 6 criteria voor gezond seksueel gedrag. We beoordelen hier het gedrag van het meisje van 16. 

1. Is er wederzijdse toestemming? 

Is er hier duidelijke wederzijdse toestemming? En beleven beide partijen er plezier aan? 

Het meisje stuurt de foto naar de hele school door zonder toestemming te vragen aan het meisje op de foto. 

 

2. Is er vrijwilligheid? 

Is er in deze situatie enige mate van dwang, druk of beloning aanwezig? 

Het meisje op de foto ondergaat dit niet vrijwillig. Een naaktfoto verspreiden geeft risico op manipuleren en chanteren. 

 

3. Is er gelijkwaardigheid? 

Zijn beide partijen gelijkwaardig aan elkaar? 

De tieners zijn even oud. Maar het meisje dat de foto krijgt, heeft macht over het andere meisje omdat zij de foto kan verspreiden. Daarbij is het meisje op de foto naakt. Dat zorgt voor een onevenwicht tussen beide partijen. 

 

4. Past het gedrag bij de leeftijd en ontwikkeling?

Past gedrag bij de ontwikkeling volgens onderzoek?

Veel meisjes van die leeftijdsgroep zouden een naaktfoto doorsturen, zij schatten de impact daarvan niet altijd goed in. 

 

5. Kan het gedrag in deze omgeving en context? 

Stoort het gedrag niemand en wordt de privacy gerespecteerd? 

De foto is via internet doorgestuurd. De verspreiding kan niet meer tegengehouden worden. De foto kan overal en bij iedereen terechtkomen. 

 

6. Is er zelfrespect? 

Is het zelfrespect van het meisje dat doorstuurt in gevaar? Heeft dit gedrag negatieve gevolgen voor dit meisje zelf?

De schade is groot voor het meisje op de naaktfoto, maar het meisje dat doorstuurt kan ook in de problemen geraken. Naaktfoto’s van minderjarigen doorsturen is strafbaar.  

Groene vlag volgens Sensoa Vlaggensysteem

 

Resultaat

Het gedrag in deze voorbeeldsituatie krijgt volgens het Sensoa Vlaggenysteem een rode vlag. 

 

 

 

STAP 2 : Bekijk kenmerken voor deze vlag

Er is sprake van rood (ernstig grensoverschrijdend) gedrag als

  • er geen duidelijke toestemming is van beide betrokkenen;
  • er gebruik gemaakt wordt van manipulatie, chantage of macht om een seksueel contact af te dwingen;
  • er sprake is van een grote ongelijkwaardigheid tussen de betrokkenen;
  • als het gedrag bij de meeste kinderen of jongeren pas op latere leeftijd wordt geobserveerd;het gedrag beledigend of kwetsend is voor anderen;
  • het gedrag fysieke, emotionele of psychologische schade veroorzaakt. 

 

STAP 3: Hoe reageer je op deze situatie? 

Reactie tegenover het meisje dat doorstuurde: ‘Je hebt een naaktfoto in handen gekregen. Hoe komt dat? Hoe voel je je daarbij? Wat denk je dat het meisje op de foto daarvan vindt? Misschien heeft iemand die aan jou doorgestuurd in alle vertrouwen? Misschien weet het meisje op de foto dat niet? Het is oké dat jullie foto’s delen met elkaar. Maar het is niet oké dat je een naaktfoto hebt doorgestuurd.

Nu kan die snel verspreid worden en het meisje op de foto heeft daar geen controle meer over. Wat spreken we hierover af? Hoe kunnen we voorkomen dat dit nog eens gebeurt? Hoe kan je de schade ongedaan maken voor het meisje? 

 

Algemene richtlijnen voor reageren bij rode vlag

  1. Stop het gedrag.
  2. Benoem of bevraag wat je ziet of hoort.
  3. Reageer empathisch: bespreek gevoelens van alle betrokkenen.
  4. Bevestig de positieve aspecten van het gedrag. Leg uit waarom.
  5. Begrens het deel dat niet oké is en leg uit waarom.
  6. Maak afspraken. Verhoog het toezicht, heb aandacht voor nazorg en herstel
  7. Confronteer de betrokkenen en verbied. Leg de consequenties uit. 

 

Meer informatie over de ‘richtlijnen tot handelen’ vind je in het pakket ‘Buiten de lijnen’.

 

STAP 4: Bekijk het beleid in je organisatie

Jongeren maken compromitterende foto’s en sturen die aan elkaar door. Ze zijn zich niet altijd bewust van de risico’s. Hoe kan je ervoor zorgen dat dit zo weinig mogelijk gebeurt? Hoe kan je toezicht houden op het online gedrag van jongeren zonder inbreuk te doen op hun privacy? 

Het beleid moet aandacht besteden aan het gebruik van nieuwe media. Welke afspraken gelden er? Hoe wordt toezicht georganiseerd? 

Wil je na deze situatie het beleid van je organisatie bijsturen? Bekijk ‘het Vlaggensysteem zelf integreren in je beleid’

 

 

 

Gelijkaardige situaties van seksueel gedrag

Jongens dwingen een meisje tot seksuele spelletjes

Jongens dwingen een meisje tot seksuele spelletjes© Sensoa

Twee jongens van 16 dwingen een meisjes van 14 tot seksuele spelletjes. Hoe reageer je?

Jongen laat zijn penis zien voor de webcam

Jongen laat zijn penis zien voor de webcam© Sensoa

Een jongen van 15 laat zijn penis zien voor de webcam. Hoe reageer je?