Is porno schadelijk voor jongeren? Daar is geen wetenschappelijk bewijs voor. Erover praten met jongeren is wel heel belangrijk want ze hebben er veel vragen over.

Vragen van jongeren over porno

  • Kijken alle jongeren naar porno?
  • Is porno kijken slecht? 
  • Kijken alleen mannen naar porno? 
  • Waarom is porno bijna altijd zonder condoom? 
  • Zijn de penissen in porno realistisch?

Wat is porno en is het schadelijk voor jongeren? 

Porno zien we hier als 'overwegend seksueel expliciet materiaal dat hoofdzakelijk bedoeld is voor seksuele opwinding'. Het gaat dus niet om seksueel expliciet materiaal dat informatie wil geven over seks.1

Is porno schadelijk voor jongeren? Gebruiken jongeren minder condooms door porno of kijken ze naar extremere porno? Dat is nog niet bewezen. Jongeren die op zoek zijn naar sensatie of al seksistische ideeën hebben, kunnen in porno wel een bevestiging zien.

Jongeren met een laag zelfbeeld kijken misschien (tevergeefs) naar porno om zich beter te voelen. Of ze kunnen verslaafd raken aan porno.

Lees meer over porno op Allesoverseks.be

Jongeren beseffen wel dat porno fake is, maar daarom weten ze nog niet hoe een echt lijf of vrijpartij eruitziet
Eva Andries, leraar Sint-Paulus, Gent

Porno kijken in de seksuele ontwikkeling van jongeren

Vanaf wanneer kijken jongeren porno? 

  • Lagere schoolkinderen kijken meestal nog niet naar porno, maar zien op internet of tv wel beelden van naakte mensen. 
  • Ongeveer 40% van de jongens en 7% van de meisjes tussen 12 en 14 jaar heeft de afgelopen 6 maanden naar porno gekeken.2
  • Op latere leeftijd stijgen deze cijfers sterk, maar de kloof tussen jongens en meisjes blijft wel. 93% van de 21-24-jarige jongens keken porno en 53% van de meisjes.

Wat denken jongeren over porno? 

  • 54% van de Nederlandse 12-14-jarigen beseft dat seks in porno niet hetzelfde is als echte seks. Dat cijfer stijgt tot 80% bij 21-24-jarigen.
  • Meisjes vinden porno vaker vies dan jongens. Meer jongens vinden porno leerrijk dan meisjes.Slechts een minderheid van de jongeren beschouwt porno als slecht.2

3 lestips: hoe geef je les over porno?

Tip 1: geef realistische beelden over seksualiteit

Veel porno is seksistisch. Porno geeft een onrealistisch beeld over perfecte lichamen en seksuele prestaties. En is nog sterk gericht op mannelijk genot. Geef jongeren daarom realistische informatie over seksualiteit. Vertel dat er ook vrouwvriendelijke porno bestaat. 

De meeste jongeren zijn kritisch tegenover seksistische beelden. Maar vooral jongeren die al seksistische denkbeelden hebben, zouden in porno een bevestiging van hun ideeën kunnen zien.

Tip 2: laat jongeren kritisch nadenken

Laat jongeren kritisch nadenken over wat ze zelf belangrijk vinden aan seks. Vinden ze dat dit beeld ook in porno voorkomt? Wat vinden ze zelf positief of negatief aan porno? 

Tip 3: ontkracht de belangrijkste mythes in porno

Porno geeft vaak een vertekend beeld van seksualiteit en van relaties tussen mannen en vrouwen:

Mythes die je kan corrigeren:

  • Vrouwen zijn gewillig en hebben altijd zin in seks
  • Mannen zijn altijd in staat om een erectie te krijgen en om dat lang vol te houden.
  • Seks lukt altijd en is altijd spannend
  • Praten met elkaar hoeft niet, partners voelen zomaar aan wat de andere wil.
  • Mannen en vrouwen hebben een perfect lichaam (met onrealistisch grote penissen en perfecte borsten) en dat moet zo om van seks te kunnen genieten

Dat vertekend beeld geldt trouwens niet alleen voor ‘professioneel’ gemaakte porno. Zogenaamde ‘amateurporno’ (porno die jongeren of volwassenen zelf maken en online zetten) is vaak even stereotiep en seksistisch.

Check de informatie over porno op Allesoverseks.be

Lesmateriaal over porno

WOW - lespakket

Educatief materiaal | Van 12 tot 18 jaar
AankopenOnline bekijken

Werkvormen rond online weerbaarheid. Ook over porno.

Secundair onderwijs: leerdoelen en leerlijn voor les over porno

Leerdoelen

  • Jongeren kennen de voor- en nadelen van porno.
  • Jongeren kunnen op een kritische manier naar porno kijken.
  • Jongeren weten dat er verschillende soorten porno bestaan en kunnen zich daar een mening over vormen.

Hiermee ga je doorheen de verschillende graden aan de slag, telkens vertrekkend van hun vragen en ideeën over porno.  

Opbouw leerlijn

In de eerste graad werk je vooral aan kennis. 

In de tweede graad check en herhaal je de kennis. Laat de jongeren nadenken over porno op relatieniveau. 

In de derde graad check en herhaal je de kennis. Laat de jongeren nadenken over porno op maatschappelijk niveau.

Eerste graad (12-14 jaar)

In de eerste graad werk je vooral aan kennis. 

Welk beeld geeft porno over seksualiteit? 

Wat is porno? Welke soorten porno bestaan er? Welk beeld geeft porno over seks? Bespreek dit in de eerste graad. Bespreek ook wat dit voor jongeren zelf betekent.

Je kan deze info op Allesoverseks gebruiken: Welke vorm van seks zie je in porno

Bespreek de stereotypen 

Bespreek de stereotiepe beeldvorming over seksualiteit en ideale lichaamsbouw. Hoe verschilt dat van hun eigen ervaringen of van wat jongeren zelf willen?

Tip: vraag eens aan leerlingen om een typisch script van een pornofilm te schetsen. 

Bespreek de voordelen en nadelen van porno

Porno heeft voordelen: het is opwindend, je kan leren over standjes en technieken, je kan het gebruiken om te masturberen. Maar porno heeft, naast de stereotypen, ook andere nadelen.

Bespreek: is het normaal om naar porno te kijken? 

Veel jongeren kijken naar porno, zowel meisjes als jongens. Maar iedereen beslist dat voor zichzelf, je hoeft niet naar porno te kijken als je dat niet wil.

Tweede graad (14-16 jaar)

In de tweede graad laat je jongeren nadenken over porno op relatieniveau.

Porno kijken als je in een relatie zit

Vraag hen waarom mensen naar porno kijken. Bespreek

  • Wat is het verschil tussen porno en erotiek? 
  • Wat is de waarde en betekenis van porno?
  • Kan porno seks vervangen?
  • Bedrieg je je lief als je porno kijkt?

Porno en grensoverschrijdend gedrag 

Mogen porno-acteurs ook grenzen aangeven?

Derde graad (16-18 jaar)

In de derde graad laat je jongeren nadenken over porno op maatschappelijk niveau.

Bespreek de voordelen en nadelen van porno

Wat zegt het wetenschappelijk onderzoek over porno? De effecten van pornografie op de hersenen, seksualiteit en relaties op lange termijn zijn nog niet voldoende onderzocht. Sommige mensen ervaren hun pornogebruik wel als problematisch. 

Porno als commercieel product 

Je kan ingaan op het productieproces van pornografie

Bespreek:

  • Worden acteurs en actrices eerlijk betaald voor hun werk?
  • Wat gebeurt er als acteurs bepaalde handelingen weigeren? 

Porno en de strafwet: wat is verboden? 

  • Minderjarigen werven als acteurs van pornofilms. 
  • Extreem pornografische of gewelddadige inhoud maken of verspreiden. 
  • Beelden van seksueel misbruik van minderjarigen (vroeger kinderporno genoemd) bekijken, downloaden, bezitten, maken of verspreiden.

Download de volledige leerlijnen secundair onderwijs als PDF

Leerlijnen seksuele vorming en hoe gebruiken - secundair onderwijs

Opleiding voor professionals over seks en grenzen online

Ben je leraar? Andere onderwijsprofessional? Ontdek alles over seksuele voorlichting, lesmaterialen en leerlijnen voor kleuter, lager en secundair onderwijs.

Seksueel grensoverschrijdend gedrag: hoe ga je daarmee aan de slag als leraar, zorgverlener of andere professional? Maak kennis met Sensoa Vlaggensysteem en tools om seks en grenzen te bespreken. Of volg een intensieve opleiding om beleid uit te werken.

Hoe organiseert Eva 'Lentekriebel' seminaries? Praktijkverhaal

Eva Andries begeleidt voor het vijfde jaar seminaries over seksualiteit, een keuzevak van 2 uur.